Jadwiga Magnuszewska Jadwiga Magnuszewska
72
BLOG

Wokół procesu tworzenia PSTeorii - świadomość, myślotok, wgląd, ocenianie

Jadwiga Magnuszewska Jadwiga Magnuszewska Osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Pewne tematy już poruszałam, ale obecne sformułowania są celniejsze, szerzej patrzę i tworzę powiązania większej ilości elementów.

Wgląd to jest strzęp myśli na płótnie świadomości, migawka. Jeśli pozwalamy sobie tonąć w myślotokach, mieleniu spraw, bezmyślnym przepływie myśli, to nie ma szans, byśmy zauważyli wgląd. Ja potrafię wyłączać myśli, potrafię utrzymać pustkę i potrafię ją wytrzymać. Pustka dla wielu jest nieprzyjemna, robią wiele czynności na zewnątrz, by ją zapełnić.

Jestem introwertykiem, ja mam uwagę skierowaną do wewnątrz, oczywiście nie zawsze, ale ja nie potrzebuję szukać podniet na zewnątrz, często wystarczy mi mój wewnętrzny świat. Wtedy, gdy tworzę, jestem całą sobą wewnątrz. Ja obserwuję przepływ myśli, pojawianie się wglądów, pojawianie się strzępów sformułowań opisujących pojęcia, ja wyczuwam zgrzyty sformułowań niedoskonałych, tworzę sformułowania lepsze, czuję, że one są lepsze.

Myślę, że mam rozwiniętą samoświadomość i uważność. Ekstrawertykom trudniej doświadczać wglądów, bo oni ze swoim światłem uwagi są na zewnątrz. Wielu ludzi ucieka ze środka na zewnątrz. Zawsze muszą być czymś zajęci. To uniemożliwia dostrzeganie wglądów.

Pozostaje ciekawe pytanie: Czy każdy doświadcza wglądów, tylko porażająca większość ich nie zauważa, czy jednak tylko niewielu to doświadczenie jest dane? Jeśli nie wielu, to pozostaje otwarte pytanie: Jakie warunki muszą być spełnione, by wglądy się pojawiały?

Moim zdaniem jednym z warunków jest wolność od automatycznego oceniania, czyli automatycznego przydzielania temu, co się pojawia nazw i opisów z półek pamięci. Tak, ocenianie stoi na przeszkodzie wglądom, ocenianie stoi na przeszkodzie prawdzie. 

Jaka jest różnica pomiędzy mną i Kowalskim? Kowalski napotyka i ocenia, przydziela opis ze znanego, czemuś czego nawet dokładnie nie poznał, ocenianie jest dominujące. Co robię ja? Ja nie przydzielam, ja tworzę, ja poprawiam wielokrotnie tworząc coraz doskonalsze opisy. Wraz z ustawicznym treningiem tej aktywności, wraz z doskonalszą infrastrukturą mojego umysłu szybciej tworzę poprawniejsze opisy.

Określam siebie jako archeologa struktur i poszukiwacza znaczeń. Wydałam trzy książki: Panstrukturalną Teorię Wszystkiego, Holistyczny Umysł. Studium przypadku oraz Błyski świadomości. Można zamówić je u mnie. Zapraszam na moją stronę: psteoria.org oraz do mailowego kontaktu: psteoria@gmail.com. Dodam, że wszelkie teksty na moim blogu są moimi prywatnymi spostrzeżeniami na temat życia, nikogo nie cytuję.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości