Jadwiga Magnuszewska Jadwiga Magnuszewska
108
BLOG

Reforma edukacji - temat rozwijany

Jadwiga Magnuszewska Jadwiga Magnuszewska Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

1. Koszty

1) Utopiono koszty w powstanie gimnazjów, te koszty są stracone, ale utopione koszty nigdy nie powinny wpływać na decyzje wyboru lepszego rozwiązania.

2) Poniesie się koszty wprowadzania reformy.

3) Co roku zaoszczędzi się koszty dzięki likwidacji jednego pionu szkół (koszty pionu administracji, utrzymania budynków, itp.)

Pod względem kosztów państwo zyska na likwidacji gimnazjów. 

 

2. Produkt edukacji

Edukacja jest procesem, w wyniku którego powstaje Produkt edukacji: wyedukowany uczeń. Wyedukowany uczeń to uczeń posiadający wiedzę, umiejętności, w tym umiejętność znajdowania wiedzy i uczenia się ustawicznego.

Pierwszym krokiem każdej reformy edukacji powinno być zdefiniowanie Produktu edukacji.

W XXI wieku nie liczy się posiadanie wiedzy, lecz umiejętność znalezienia potrzebnej wiedzy i umiejętność jej wykorzystania. Nauka wiedzy ma moim zdaniem dwa cele: dostarczenie Pakietu podstawowego wiedzy  oraz kształtowanie i ćwiczenie pamięci.

W XXI wieku  Pakiet wiedzy podstawowej powinien zawierać m.in. wiedzę z psychologii, ekonomii, ekologii w zakresie niezbędnym do skutecznego funkcjonowania w świecie. 

W XXI wieku liczą się umiejętności krytycznego myślenia, kreatywnego myślenia, ....

Zatem, aby zdefiniować Produkt edukacji: wyedukowanego ucznia powinno się zdefiniować Pakiet podstawowy wiedzy i Pakiet podstawowy umiejętności potrzebnych w dorosłym, zawodowym życiu.

Mając te dwie listy można dopiero budować programy, siatki godzin, projektować podręczniki, aktywności edukacyjne, materiały edukacyjne, które będą realizowały cele zdefiniowane w Produkcie edukacyjnym.

Ciąg dalszy nastąpi ....


Robocze notatki:

1. Pakiet wiedzy podstawowej nie powinien być wyczerpujący z żadnej dziedziny, tylko tak dobrany, aby uczeń zapoznał się z głównymi istotnymi zagadnieniami. Uczeń powinien wiedzieć, gdzie szukać i czego może szukać. Zakłada się, że Uczeń zdobędzie kompetencje, by samodzielnie uzupełnić wiedzę. Dopiero w pionie Liceum na zajęciach rozszerzonych będzie materiał wykraczający poza Pakiet podstawowy.

2. Rolą Pakietu podstawowego oprócz dostarczenia wiedzy niezbędnej, byłoby m.in. dostarczenie materiału wykorzystywanego przy kształtowaniu umiejętności.

3. Dotychczasowe programy i materiały nie powinny w żaden sposób decydować o zawartości Pakietów wiedzy i umiejętności. Co nie wyklucza, że część tych materiałów, tych które będą realizować nowe cele będzie wykorzystywana. Będzie często zachodzić potrzeba obróbki danego materiału w nowy sposób, by były na tym materiale kształcone nowe, zdefiniowane umiejętności.

4. Projektowanie Produktu edukacji wymaga udziału różnych interesariuszy, w tym np. przedstawicieli biznesu. Przygotowanie reformy jest pracą rozłożoną na lata.

Określam siebie jako archeologa struktur i poszukiwacza znaczeń. Wydałam trzy książki: Panstrukturalną Teorię Wszystkiego, Holistyczny Umysł. Studium przypadku oraz Błyski świadomości. Można zamówić je u mnie. Zapraszam na moją stronę: psteoria.org oraz do mailowego kontaktu: psteoria@gmail.com. Dodam, że wszelkie teksty na moim blogu są moimi prywatnymi spostrzeżeniami na temat życia, nikogo nie cytuję.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo